سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان اصفهان، یکی از نماد های این شهر و کشور ایران است. سال ساخت میدان نقش جهان مربوط به دوره شاه عباس اول می باشد. طول این میدان بیش از 507 متر و عرض آن 158 متر است که همین ویژگی باعث شده دومین میدان بزرگ جهان نامیده شود. میدان نقش جهان که پس از انقلاب اسلامی نام آن به میدان امام تغییر پیدا کرد، یک میدان مستطیل شکل است، که در 4 گوشه آن، 4 بنای تاریخی وجود دارد. این جاذبه دیدنی که در میدان امام حسین(ع) ، خیابان سپاه قرار دارد، سالانه تعداد زیادی توریست و گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب می کند.

 

تاریخچه میدان نقش جهان

این میدان در دوره تیموریان در ابعاد کوچکتر ساخته شده بود. سپس در دوره شاه عباس اول این میدان گسترش یافت و به این شکل که امروز ما می بینیم تغییر پیدا کرد. از این میدان برای برگزاری مراسم ها و جشن های مهم، و همچنین بازی چوگان و رژه قشون در دوره شاه عباس اول استفاده می شد.

اکثر بخش های این میدان به همراه بناهای پیرامونش در دوره قاجار تخریب شد. اما در دوره پهلوی تمامی این بنا ها بازسازی و تعمیر شدند. بازسازی و تعمیر این بناهای قدیمی همچنان ادامه دارد تا این جاذبه های ارزشمند از بین نروند.

جاذبه های دیدنی میدان نقش جهان

همانطور که گفتیم در این میدان 4 اثر تاریخی و دیدنی وجود دارد. این جاذبه ها که شامل:

  • مسجد شیخ لطف الله
  • مسجد امام
  • عمارت عالی قاپو
  • سر در بازار قیصریه
  • دو دروازه سنگی چوگان در شمال و جنوب میدان

همچنین دورتا دور این میدان مملوء از مغازه های صنایع دستی است.

به غیز از این بناها، بناهای دیگری در زمان قدیم در این شهر کوچک قرار داشته اند. برای مثال:

  • عمارت ساعت، که به کل تخریب شد و به جای آن مسجد شیخ لطف الله قرار گرفت.
  • سرستون های مرمرین که یکی از آنها به چهل ستون و دیکی دیگر از آنها به موزه ایران باستان منتقل شد.
  • 110 عراده توپ اسپانیایی و میله قپق به ارتفاع 40 متر

امروزه تمام این بناها به کلی از بین رفته اند.

بازار میدان امام اصفهان

بازار میدان امام اصفهان جزو بزرگترین و قدیمی ترین بازار های خاورمیانه می باشد. یکی از بازار های جذاب میدان نقش جهان اصفهان، بازار قیصری است که طول این بازار به 8 کیلومتر می رسد. این بازار در گذشته 3 طبقه داشت اما با گذشت زمان آن را تخریب کردند. طبقه سوم  به نقارخانه معروف بود و محل نواختن موسیقی بود که از این طریق به مردم شهر اوقات روز را اعلام می کردند. از طبقه دوم برای امور دفتری و بازرگانی استفاده می شد و سرانجام طبقه اول مخصوص حجره ها و مغازه ها بود.

امکانات تفریحی میدان نقش جهان

این جاذبه دیدنی فقط به بناهای قدیمی و بازار مختوم نمی شود. بلکه وجود ابزارهای تفریحی بسیار، جذابیت این مکان را بیشتر نیز میکند. از جاذبه های تفریحی این مکان می توان به کالسکه سواری، کافه گردی و ایستگاه های شکم نیز اشاره کرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.