سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

کال جنی - بهترین جاذبه دیدنی در طبس

کال جنی جزو عجیب ترین جاذبه های دیدنی در ایران است. در حقیقت کال جنی بزرگ ترین شهرستان در محدوده ی خاورمیانه می باشد. این جاذبه گردشگری با قدمت بسیار زیادی که دارد دارای ارزش زیادی می باشد و حتی در سازمان یونسکو نیز به ثبت رسیده است. با وجود اینکه در یک منطقه کویری و در گرم ترین نقاط ایران واقع شده است اما سالانه بازدید کنندگان و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. این کال در نزدیکی باغ گلشن قرار دارد و به دلیل اینکه این باغ محبوبیت زیادی در میان افراد دارد ، و مسافران زیادی به آن سفر می کنند، بازدید زیادی از کال جنی نیز صورت می گیرد. در این مقاله قصد دارم همه چیز را درباره این کال بازگو کنم.

 

کال جنی کجاست؟

همانطور که در مطالب بالا نیز اشاره کردم، این جاذبه تاریخی و دیدنی در طبس ، و در استان خراسان جنوبی قرار دارد. برای دسترسی از تهران به این کال باید ابتدا خود را به شهر سمنان برسانید. سپس از سمنان به سمتطبس حرکت کنید. بهتر است بدانید که مسیر تهران تا طبس با استفاده از وسیله نقلیه کمی طولانی است. طول این مسیر حدود 12 ساعت می باشد. در نتیجه اگر می خواهید با وسیله نقلیه شخصی به این منطقه سفر کنید حتما از سالم بودن وسیله خود آگاه باشید.

"کال" به چه معناست؟

این کلمه به معناسی مسیری است که از آن آب یا سیلاب عبور کرده است و شکل و شمایل عجیبی به خود دارد. همانطور که در عکس ها مشاهده می کنید این کال نیز شکلی عجیب دارد و درون دیواره های آن سوراخ های زیادی مشاهده می شود. دره های این کال، همیشه پر آب هستند و آب در آنها جاری است.

توصیف کال جنی

اگر در میان این دره قدم بزنید متوجه وجود آبشارهای بسیاری می شوید. در حقیقت وجود این همه آبشار و پوشش گیاهی در این منطقه بسیار عجیب است. همچنین در قسمت هایی از کال ، حوضچه هایی وجود دارد. عمق این حوضچه ها بین نیم تا 2 متر می باشد. و اگر در فصل تابستان از این جاذبه گردشگری بازدید کنید، می توانید لذت شنا کردن در این حوضچه ها را تجربه کنید.

علت وجود حفره ها در دیواره کال جنی

این کال در منطقه ای گرم و خشک قرار دارد. اما جالب است بدانید که کارشناسان متوجه شدند که در سال ها پیش ، این کال ، محل زندگی افراد بسیاری بود. شاید برایتان جالب باشد اما تمام تونل ها و حفره هایی که در این دره وجود دارد توسط انسان ها ایجاد شده است. گفته شده است که از زمان زرتشتیان ، افراد زیادی در این دره زندگی می کردند. اما شواهد نشان می دهند که در دوران ساسانی زندگی در این دره جریان داشته است و تمام این تونل ها و حفره ها نیز مربوط به همان دوران است.

دسترسی به کال جنی

برای دسترسی به این جاذبه دیدنی می توانید از 5 راه اقدام کنید. اولین راه استفاده از وسیله نقلیه شخصی است. اما علاوه بر این ، شما می توانید با هواپیما ، اتوبوس ، قطار ، و تورهای مسافرتی نیز از این جاذبه گردشگری دیدن کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.