جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

تنگه دم اسب

تنگه دم اسب یکی از جاذبه های طبیعی و بکر ایران است. یکی از جذابیت های تنگه دم اسب وجود آبشاری زیبا و بی نظیر است که در آنجا وجود دارد. مسیر این تنگه بسیار زیبا و دیدنی و سرسبز است. این تنگه همانطور که از اسمش پیداست دارای راه های باریک و پهن و پر پیچ و خم می باشد. در بعضی از قسمت ها، باریکی این تنگه به اندازه عرض بدن یک انسان است و فقط یک نفر می تواند از آن عبور کند. حتی در بعضی قسمت ها از مسیر، عبور کمی مشکل است و به راحتی نمی شود گذر کردن. در نتیجه باید از دیوار ها کمک گرفت و دست به دیوار مسیر را ادامه داد.

 

تنگه دم اسب کجاست؟

این جاذبه دیدنی در استان فارس قرار دارد. موقعیت مکانی این تنگه، در 40 کیلومتری جنوب شهر شیراز، در منطقه ای به نام کوه مره سرخی قرار دارد. به علاوه در نزدیکی این جاذبه طبیعی، یک روستا به نام "کره بس" وجود دارد.

علت نام گذاری

نام این تنگه از رودخانه ای که امتداد آن به این تنگه می ریزد گرفته شده است. همانطور که گفتیم در این تنگه یک آبشار وجود دارد که از رودخانه دم اسب به این تنگه می ریزد. یکی دیگر از دلایل اینکه نام این تنگه به دم اسب معروف است این است که، این آبشار معروف، شکلی شبیه به دم اسب دارد. جالب است بدانید بلندی این آبشار به بیش از 30 متر می رسد.

تاریخچه

این جاذبه طبیعی در سال های پیش بر اثر وقوع زلزله ای مهیب به وجود آمد. این زلزله باعث شد رودخانه ی دم اسب به آبشار، دریاچه و تنگه دم اسب تبدیل شود و این طبیعت بی نظیر و زیبا به وجود آید.

در دوره ساسانیان، به دلیل وجود آب و هوای خوب و بی نظیر این منطقه، مردم عشایر و کوچ نشینان زندگی می کردند. و در فصول بهار و تابستان به این منطقه کوچ می کردند.

گونه های گیاهی تنگه دم اسب

همانطور که گفتیم این تنگه بسیا سرسبز است. در طول مسیر این تنگه انواع مختلفی از درختان بلوط و انار، وهمچنین گیاهان زیادی از جمله: پونه کوهی و بوته های پر شاخ و برگ و سرسبز کوتاه و بلند قرار دارد.

گونه های حیوانی

در این منطقه انواع و اقسام حیوانات زندگی می کنند. مانند سنجاب ها، پرندگان، خزندگان، حیوانات وحشی و ...

البته ناگفته نماند که این حیوانات هنگامی که در مسیر انسانی وجود داشته باشد، به این تنگه نزدیک نمی شوند.

بهترین زمان سفر به تنگه دم اسب چه زمانی است؟

به دلیل وجود طبیعت بی نظیر این منطقه بهتر است که در فصول بهار و تابستان از این مکان دیدن کنید. اما جدا از این مساله، به علت اینکه این منطقه کوهستانی است، در فصول پاییز و زمستان آب و هوای به شدت سرد و غیر قابل تحملی دارد.

تجهیزات

با توجه به این که بخشی از مسیر تنگه دم اسب را باید با پای پیاده بپیمایید و از دیواره های سنگی کمک بگیرید، پیشنهاد می کنیم لباس و کفش مناسب با خود به همراه داشته باشید. علاوه بر این، پس از طی قسمتی از مسیر تنگه دم اسب، به دریاچه ای می رسید که حدود 200 متر طول دارد و شما برای رسیدن به آبشار باید از این دریاچه عبور کنید. برای عبور هم می توانید از قایق بادی استفاده کنید، هم می توانید شنا کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.